RECENZIA | Becky Albertalli - Ja, Simon

by - 11:38

Simon vie o Blueovi toto: je to fakt zábavný, nenormálne múdry, no aj trochu plachý chalan. Simon však vôbec netuší, KTO vlastne Blue je. Chodia pritom do tej istej školy a už mesiace si vymieňajú e-maily, v ktorých si píšu tie najintímnejšie tajomstvá. Potom sa jeden z mailov dostane do nesprávnych rúk a Simonov svet je zrazu hore nohami. Nielenže sa stane obeťou vydierania, ale hrozí, že nesmelý Blue navždy zmizne zo Simonovho života. O tom, koľko pravidiel bude musieť Simon porušiť, aby si vybojoval právo na lásku, sa dočítate v jednom z najkrajších milostných príbehov za posledné roky.

Pôvodný názov: Simon vs. The Homo Sapiens Agenda
Hodnotenie na Goodreads: 4.33/5

Kniha Ja, Simon dnes už patrí k najobľúbenejším contemporary knihám pre mládež. Vďaka obrovskej popularite som sa na ňu chystala aj ja a som rada, že som si počkala na slovenský preklad.

Prvú polovicu knihy tvoril úplne klasický romantický príbeh, v ktorom sa všetky postavy chovajú podľa očakávania. V tejto časti je dej naozaj pomalý, jediné rozptýlenie prinášajú mailové správy, ktoré si Simon vymieňa s chlapcom s prezývkou Blue, ktorého totožnosť však nepozná. Ak by nebolo týchto správ, knihu by som sa asi ani nedonútila dočítať. Všetko čo Simon robil smerovalo k tomu, aby mohol svojmu priateľovi napísať ďalší mail a zvyšok času premýšľal nad tým, aké by to bolo ho stretnúť. V tomto musím autorku naozaj vyzdvihnúť. Všetky správy, ktoré si chlapci vymenili boli zábavné a bolo vidieť, že si postavy naozaj rozumejú.

Okrem toho v prvej polovici dej len tak plynie bez veľkých prekvapení či odbočení a rozbiehať sa začína až v posledných 100 stranách. V tejto chvíli som už naozaj nechcela knihu pustiť z ruky, no v napätí ma držala len túžba zistiť, kto Blue v skutočnosti je. Okrem toho v deji bolo niekoľko súvislostí, ktoré nedávali zmysel. Či už to bolo ako sa Simonovi spolužiaci chovajú k tým, čo boli „out“, alebo ako si jeho kamaráti nevšímali, že s ním je niečo inak. Kvôli nedostatku napätia som si všímala aj také veci, čo bola škoda.

Simon veľa času trávi s kamarátmi, o ktorých sa však počas celej knihy dozvedáme len nejaké detaily alebo povrchové veci, ktoré nám o ich charaktere veľa nepovedia. Mám pocit, že o vedľajších postavách nič neviem. Dostávame len malé drobnosti. Jeho kamaráti mi prišli len ako spôsob vyplnenia času, teda strán. Rovnako málo vieme o Simonových sestrách alebo ich vzťahu. O rodinných stretnutiach hovorí často, no len spomína nejaké rodinné tradície, ktoré mi mnohokrát prišli príliš divné, neuveriteľné a proste...americké. Vedľajšie postavy mi prišli umelé a zle napísané. Netrápil ma osud ani jednej z nich, nedokázala som si k nim vytvoriť žiadne puto a popravde som často ani nechápala, prečo sa Simon s nimi kamaráti. Najväčší problém pre mňa predstavoval Martin, ktorý sa vždy zjavil z ničoho nič a jeho chovanie nedávalo absolútne žiaden zmysel. Ako by sa autorka rozhodla na poslednú chvíľu čo s ním vlastne bude.

Na druhú stranu, keď Simon bol pred svojimi kamarátmi a rodinou „out“, naozaj sa začal správať viac uvoľnene a bezstarostne, nebál sa objavovať nové veci. Páčilo sa mi, ako k jeho orientácii pristúpili jeho blízky, bolo vidieť, že im to nevadí. Aj jeho rodičia sa zachovali veľmi pekne a Simona vôbec neodsudzovali. Avšak chýbalo mi viac interakcie medzi Simonom a jeho rodinou. Veľa času trávil doma no aj tak som mala pocit, že si s rodinou nerozumie a nechce mať s nimi veľa spoločné.

Prečo teda také vysoké hodnotenie? Aj napriek všetkým týmto veciam, ktoré sa mi nepáčili som si knihu jednoducho užila. Posledných sto strán ma naozaj bavilo, občas som sa aj pousmiala a výborne som si pri knihe oddýchla. Ak hľadáte nejaké ľahké čítanie, alebo ak prosto máte radi contemporary knihy, ktoré sa držia  zabehnutých koľají, čo dokonca hľadáte knihy s LGBT tematikou, toto je určite to práve. Ja, Simon neponúka nič svetoborné, určite je v ňom veľa nevyužitého potenciálu, ale čitateľov s primeranými očakávaniami ani nesklame.

Tempo: 5/10
Príbeh: 7/10
Postavy:  2/10