RECENZIA | Miroslava Varáčková - Stálo to za to

by - 17:35



Je niečo silnejšie ako sesterská láska? Lívia je tá staršia. Tá úspešnejšia. Tá populárnejšia. Baška je tá, čo ostala na druhej koľaji... a to nielen v babských kruhoch na škole, ale aj doma a v srdciach rodičov. Keď sa Lívii rúca budúcnosť pred očami, rieši všetko po svojom a ničí všetkých naokolo. Nanešťastie je rodičovská láska niekedy slepá a pravda nemá šancu na prežitie. No ktorá sestra je v skutočnosti tá silnejšia a rozhodnejšia? Ktorá dokáže obetovať všetko, aby zabránila ďalšiemu súženiu? Všetky šťastné rodiny sú si podobné, každá nešťastná rodina je nešťastná svojím spôsobom. Vo svojej štrnástej knihe sa Mirka Varáčková ponorila do navonok šťastnej rodiny, aby odhalila ich nešťastie.
 

Vydavateľstvo: Slovart
Rok vydania: 2018
Žáner: Román
Hodnotenie na Goodreads: 4.67/5
Moje hodnotenie: 5/5
 


Mirka Varáčková jednoznačne patrí k najznámejším a najobľúbenejším YA spisovateľkám na Slovensku. Ja som sa však k jej tvorbe prvýkrát dostala až vďaka tejto knihe a moje očakávania boli pomerne vysoké. Takmer všetky knihy čo čítam sa odohrávajú v zahraničí alebo vo fiktívnych svetoch, no bola som zvedavá ako autorka vníma našu rodnú krajinu a mládež, ktorá v nej žije. 


Stálo to za to je na prvý pohľad úplne obyčajná kniha o mladej láske. Domovské prostredie a prvé zamilovanie mi pripomenuli časy, kedy sme s kamarátkami čítali Džínsový denník a snívali o chlapcoch podobných Lukášovi. Stálo to za to je v niektorých smeroch podobná, zobrazuje mladé dievča, ktoré taktiež túži po láske no zostane prekvapená, keď sa skutočne niekomu zapáči. Chovanie hlavnej hrdinky Bašky je v týchto okamžikoch úplne pochopiteľné a milé, autorka naozaj skvele vystihla jej nesmelé pohnútky a myšlienky. Jej vzťah s Jakubom je jednou z najdôležitejších dejových línii knihy a v prvých pár kapitolách, keď ešte nevieme, kam bude kniha smerovať pôsobí veľmi nevinne a nenútene.


Jakub, chlapec, ktorého Baška stretne v bare, kde pracuje, a do ktorého sa neskôr zamiluje bol pre mňa najsympatickejšou postavou z celej knihy. Niektoré jeho hlášky boli trochu klišé, ale všetko, čo povedal bolo myslené úprimne. Trochu ma mrzelo, že sa ku koncu knihy neobjavoval až tak často, kľudne by som uvítala zopár kapitol navyše len o ňom a o Baške, no týmto autorka poukázala na to, ako sa ďalej život Barbory vyvíjal a čo pre ňu vtedy bolo najdôležitejšie. Avšak každá z vedľajších zápletiek mala dostatok priestoru a všetky boli dokopy šikovne poprepájané.


Súrodenecké vzťahy v knihách sú väčšinou pozitívne, hlavne vo fantasy často nájdete sestry, ktoré sa vo všetkom podporujú a jedna pre druhú by zomreli. Vzťah Bašky Lívie je však úplne iný. Keďže sama mám sestru, viem, že nie vždy sa dokážeme dohodnúť. Taktiež často jedna od druhej odmietame pomoc a sú veci, ktoré sa hanbíme si navzájom povedať. Takto funguje veľa sesterských vzťahoch, ten Livkin Baškin dupľom. Lívia bola naozaj celý život pokladaná za príklad pre svoju mladšiu sestru a zlyhanie je pre ňu a jej rodičov nepredstaviteľné. Autorka takto ponúka náhľad do navonok dokonalej rodiny, ktorá ničí samú seba. Veľmi sa mi páčilo Baškino odhodlanie a vytrvalosť, ktorú pri sestre ukazovala. Aj keď ju stokrát odbila, vždy jej chcela pomôcť akokoľvek mohla. Bol to skvelý príklad lásky medzi sestrami, ktorý len tak niečo nezničí.


Najprekvapivejší a zároveň najnapínavejší bol pre mňa koniec knihy, respektíve posledných pár kapitol. Otáčala som stránku za stránkou len aby som sa dozvedela, ako to naozaj skončí. Dej bol výborne vygradovaný a celý príbeh skončil v obrovskom napätí. Pri čítaní som sa ani na chvíľu nenudila, dokázala som sa do deja celá ponoriť. Chvíľami som si želala, aby kniha bola dlhšia, čo by jej naozaj neuškodilo, keďže dej bol dobre vystavaný.


Ako moju prvotinu od Mirky môžem knihu len chváliť, už dlho som si takto pri čítaní neoddýchla a zároveň sa nenadchla! Príbeh je zaujímavý a ľahko sa s ním stotožnia tínedžri aj straší, ľudia so zlomeným srdcom aj tí zamilovaní, sestry aj bratia, rodičia či deti. Postavy sú realistické a aj napriek tomu, že autorka už nie je násť-ročná, výborne zachytila myslenie mojich rovesníkov. Koniec vás nenechá vydýchnuť a určite vás prekvapí. Okrem toho kniha nahliada aj do závažnejších tém akými sú rodinné a mentálne problémy či depresia. Určite vám ju odporúčam, veď nie je nič lepšie ako podporiť talentovaných slovenských spisovateľov! 
  

 

ZHRNUTIE

Kvalita písania: 10/10

Tempo: 9/10

Príbeh: 8/10

Postavy:  8/10



Za recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu Slovart!

You May Also Like

0 komentárov