RECENZIA | Daniella Ferková - Láska a iné Pobláznenia

by - 18:07

Láska je naša najväčšia inšpirácia. O láske sa hovorí, spieva, píše. Láska je dôvod, prečo ľudia tvoria, premýšľajú, žijú. Nelipne na veku, pohlaví či rase, ľudí lieči aj ničí, žije, i keď dávno umrela. A neustále protestuje, vymýšľa, prekáža a bráni. Vďaka nej sa smejeme i hádame, je to ona, čo dáva i berie – nádej, život, všetko. Láska môže byť drogou i fantáziou. Lebo láska je všade. O láske je nová kniha Danielly Ferkovej. O láske detí, tínedžerov, mladých dospelých. O láske surovej i necenzurovanej. A taká je aj táto kniha – surová a necenzurovaná výpoveď mladého človeka o láske, ktorej nerozumie, ale vidí ju všade naokolo. O láske, ktorú nevysvetlí nik, ale potrebujeme ju k životu všetci.

Názov: Láska a iné Pobláznenia

Ak ste už prečítali nejaký z mojich článkov, tak ste si určite všimli, že často nepíšem o slovenských (alebo českých) autoroch. Pravdou je, že už dlhú dobu vôbec nesledujem slovenskú literárnu scénu, a väčšinu odporúčaní na nové knihy mám z anglických stránok. Na druhú stranu, rada skúšam nových autorov a objavujem žánre, z ktorých som doteraz nič nečítala. Keď som dostala ponuku napísať recenziu na knihu od mladej slovenskej autorky Danielly Ferkovej, povedala som si, že by to pre mňa mohla byť dobrá zmena, a že tým podporím slovenských spisovateľov. A som veľmi rada, že som sa takto rozhodla!

Kniha Láska a iné Pobláznenia, ako už určite tušíte, je celá o láske. Nie je to však tá dokonalá a naivná láska, ktorú poznáme z amerických filmov a väčšiny young adult kníh, táto je úprimná realistická. Nečakajte zamilované príbehy so šťastným koncom, ale ani výlevy tínedžerky so zlomeným srdcom. Daniella je mladé dievča, len o rok staršie ako ja, ale vďaka svojim zážitkom a skúsenostiam píše veľmi vierohodne a až zarážajúco dospelo. Ak by ste nepoznali, kto je autorom, po prečítaní by ste boli určite prekvapení.

Kniha nie je písaná súvislým textom, ale je rozdelená do tematických kapitol, ktoré sú pretkané originálnymi básňami výrokmi. Vďaka tomu čítanie nie je jednoliate a autorka rýchlo dokáže znovu upútať vašu pozornosť. Zaujímavé je, že úplne všetky zážitky sa skutočne stali, ak nie autorke, tam ľudom, ktorých pozná. Keďže takmer žiaden nekončí šťastne, tieto príbehy nútia čitateľa rozmýšľať o svojom okolí vzťahoch, o tom, či sú naozaj také skvelé ako si ich on vykresľuje. Táto kniha vás prinúti otvoriť oči a zamyslieť sa nad jednou z najdôležitejších vecí v našom živote.

Veľkým plusom je, že kniha nepojednáva len o láske, ale pomedzi tieto príbehy autorka občas prihodí inú filozofickú otázku, niekedy až kritiku. Poukazuje na konzumnú spoločnosť, čo najviac zaujalo práve mňa. Dokázala som sa stotožniť s jej názormi, a som veľmi rada, že niekto v mojej vekovej kategórií sa k tomu takto vyjadril! Práve vďaka týmto veciam môže byť kniha pútavá aj pre starších čitateľov nie len ženského pohlavia.

Ak by som mala niečo vytknúť tak to, že po skvelom začiatku ma niektoré príbehy nedokázali až tak upútať. Buď im chýbala pointa o láske, alebo som ju len nedokázala vyčítať, no v každom prípade mi prišli mimo kontextu. Týka sa to hlavne poslednej tretiny, kedy sú zážitky autorky (aspoň myslím, že to bolo priamo od nej) veľmi podrobne opísané a trochu zbytočné, keďže mi do knihy nezapadali. Avšak oceňujem ako autenticky vyzneli, Daniella naozaj nič neprikrášlila a všetko vylíčila tak, ako si to pamätá, alebo ako jej bolo povedané. S nebelistrickou literatúrou nemám takmer žiadnu skúsenosť, takže som ostala milo prekvapená. Stále preferujem fikciu, no keďže sa nestretávam s týmto žánrom táto kniha bola pre mňa skoro ako facka. Daniella naozaj píše o veciach, ktoré sú v bežnej reči považované za tabu, a robí to nesmierne pútavo a úprimne bez toho, aby si brala servítku pred ústa. Kniha je určite poučná hlavne pre mladých a tínedžerov v autorkinom veku.

Ak hľadáte niečo nové svieže, alebo vás už nudia hollywoodske nereálne príbehy o láske, určite knihe dajte šancu. Je síce pravda (ako aj sama autorka na začiatku hovorí), že kniha nebude pre všetkých, a že pre slabších čitateľov bude táto nebelistrická literatúra chvíľami ťažkopádna, no Daniella Ferková si určite zaslúži vašu pozornosť. Pevne verím, že v budúcnosti sa jej podarí vyprodukovať podobný unikát, a že sa k téme lásky vráti, pretože je nesmierne zaujímavé čítať o nej z jej pohľadu!

Tempo: 7/10
Postavy:  -