RECENZIA | David Nicholls – Us

by - 11:04

Douglas Petersen je dosť nevýrazný, uzavretý vedec zažratý do svojej výskumnej práce. Má „celkom fajn tvár, oči, ktoré sú možno láskavé, ale aj najhnedšie, aké pozná, nos ani veľký, ani malý, a úsmev, ktorý fotografov vždy zaskočí“. Za jeho rezervovaným správaním sa však skrýva svojský zmysel pre humor. Vďaka nemu, napočudovanie, presvedčil krásnu Connie, aby s ním išla aj na druhé rande… a nakoniec sa zaňho vydala. Teraz po vyše dvadsiatich rokoch od svojho prvého bozku žijú šťastne a spokojne na predmestí so svojím náladovým synom Albiem zvaným Vajce, ktorý sa práve chystá na univerzitu. A odrazu Connie manželovi oznámi, že sa chce rozviesť.

Slovenský názov: My (Ikar, 2015)
Vydavateľstvo: Hodder & Stoughton
Rok vydania: 2014
Hodnotenie na Goodreads: 3.66/5
Moje hodnotenie: 4.5/5

S Davidom Nichollsom som sa prvýkrát stretla v jeho najznámejšej knihe Jeden deň. Už vtedy ma veľmi zaujal jeho štýl písania a pohľad na ľudské emócie a osud. Keďže väčšinou čítam young adult a fantasy knihy, tento „dospelácky“ kúsok bol pre mňa vítaným osviežením. Romantické knihy nepatria medzi moje obľúbené a aj preto ma Us (My) príjemne prekvapilo.

Príbeh sa odohráva v dvoch rovinách: v prítomnosti, ktorá je písamá z pohľadu hlavného hrdinu Douglasa, a v ktorej sa snaží zachrániť svoje rozpadajúce sa manželstvo. Popri tom spomína na svoju mladosť a na to, ako sa so svojou ženou spoznali. Obidva časy sa bez upozornenia pretínajú, čo pre mňa chvíľami bolo mätúce.

Douglas, hlavný hrdina, od začiatku pôsobí trochu ako nemehlo. Je vykreslený ako „typický“ bifľoš: najlepšie sa cíti zavretý vo svojom byte a v spoločenských situáciách býva nesvoj. Rovnako ťažko dáva najavo svoje pocity, či už ku svojej manželke alebo ich synovi. Vďaka tomuto všetkému mi bolo Douglasa až ľúto. Jeho postava nikdy nemala zlé úmysly, no aj tak dokázal ublížiť synovi. Keďže som veľký introvert, dokázala som sa do neho v niektorých situáciách vžiť, lepšie pochopiť jeho konanie a súcitiť s ním.

Predpoveď, že príbeh odohrávajúci sa v súčasnosti tváriaci sa ako veľký road trip, na ktorom sa Douglas ukáže ako skvelý otec a manžel a udrží rodinu pokope sa však nevyplnil. Toto si len na začiatku príbehu myslí Douglas (a ja ako čitateľ s ním). Dej rozhodne nenaberá taký smer ako čakáte a koniec je rovnako prekvapujúci. To bola jedna z vecí, ktoré sa mi na tejto knihe tak páčili. Nedostala som svoj vytúžený happy ending, no pochopila som, že koniec, ktorý autor zvolil je svojim spôsobom naozaj dokonalý.

Nicholls ma ani s touto knihou nesklamal a ukázal svoj veľmi zaujímavý pohľad na ľudské vzťahy. Skvelo opisuje ťažkosti manželstva, ktoré stráca vášeň, nepodarený vzťah otca a syna, ale zaoberá sa aj mladosťou, slobodou, umením, rodinou a starnutím.

Zhrnutie:
  •     príbeh o rodine,
  •     cesta po európskych galériách,